Veliko zapisov se bo začelo v stilu “xx stvari za to in to”. Zakaj? Ker imajo ljudje radi sezname. Ker so urejeni in lahki za prebavit in razumet. Druga stvar je ta, da ima človek malce večjo kredibilnost, če drugi vidijo, da zna štet.
Prva objava iz serije seznamov je 15+ start-up pravil. Torej prej ko začnete, ali pa če ste že, znajo priti prav. Povzemam jih s Facebook skupine Web 2.0. Objavljam jih zaradi tega, ker vsebujejo praktično vse, kar mora podjetnik vedeti, ko se loteva svojega spletnega podjetniškega projekta. Večina jih velja tudi za “offline” projeke. Poleg tega so nekatere dokaj zabavne. Če imate account, se pridružite skupini.
- Tvoja ideja ni nova. Izberi katerokoli idejo, vsaj 50 ljudi se je je domislilo pred tabo. Čimprej preboli to, da mogoče le nisi tako presunljivo smart in naredi klik v glavi, da ideja sama po sebi ne pomeni nič, če ni uresničena, ali drugače: tudi če že obstaja 50 enakih produktov, je tvoj lahko boljši. Ko smo izbirali ime blagovne znamke za naš prvi projekt, smo bili sprva vsi navdušeni nad imenom Omnia Group. Dokler ni nekdo od nas zadevo vtipkal v Google in Ajpes in razočarano ugotovil, da je samo v Sloveniji blizu 50 entitet z besedo Omnia v imenu. Torej je nekaj na tem. Nadalje, na slovenskem trgu tudi že obstaja več oglasnikov za rabljene avtomobile, kljub temu gre Avtocenter.si s svojo tehnologijo in tržnim potencialom dlje in postaja vse močnejši. Vendar bo potrebno še veliko izvršnosti in truda, da bo prišel tja, kamor si želimo. Na vrh.
- Nevidni, podzemni start-upi so nesmiselni. Večinoma ne izumljaš atomske bombe. Naredi nekaj hitro, kar se da in spravi to na plano. Kakršnakoli promocija dobra. Slaba promocija je samo tista, ko noben ne govori o tebi. Bodi viden. Povsod. Dobro je tudi ustvarjanje fame, ustvarjanja napetosti, ko ljudje virusno ponesejo glas o tebi. Vendar dokler te noben ne pozna, moraš nekaj pokazati. Karkoli.
- Če nimaš problemov z rastjo, s premajhnimi poslovnimi prostori, če imajo vsi dovolj prostora, da delajo, če se ne kopičijo kupi papirja, potem ne rasteš dovolj hitro. Pika.
- Če si uspešen, te bodo ljudje poskušali izkoristiti, tako ali drugače. Želi si, da boš v tem položaju in upaj, da boš dovolj pameten in zvit, da te dejansko ne izkoristijo. Ljudje ljubijo uspeh in se lepijo na uspešne ljudi in podjetja, ker želijo nekaj zase.
- Ljudje ti bodo govorili, da vedo več o tebe, vsak se bo trudil pametovati, kako bi lahko tvoj produkt ali storitev bila boljša. Če je to res, se mogoče ne bi smel lotiti tega projekta. Po drugi strani so ustanoviteljem YouTuba razni strokovnjaki govorili, da to pa res ni nič kaj posebnega, luštna ideja, ampak svojega denarja pa da ne bodo dali v projekt. Vendar v tem primeru ni strokovnjakov. Strokovnjak si ti, ker ustanavljaš start-up, ker imaš znanje o produktu/storitvi.
- Konkurenca bo vedno napihnila svoje številke. Katerekoli. Torej vse števlike deli najmanj z 2. Za primerjavo zaupaj samo uradnim statistikam. Tistim, zaradi katerih bi grdi fantje iz državne uprave lahko konkurenco spravili v zapor.
- Popolnost je sovražnik dovolj dobrega. Leonardo Da Vinci je naslikal Mona Liso samo enkrat. Ti pa lahko lansiraš poročilo o bugih v tvoji web aplikaciji vsakih pet minut, ker si bil dovolj pameten, da si naredil web aplikacijo. Ali pa Microsoft. Vsakič izdajo napol delujoče Windowse, potem čakajo in zbirajo buge in nato izdajo še nekaj Service Packov, da na koncu Windowsi nekako delujejo tako, kot je bilo zamišljeno v začetku. Še prej, ko je temu tako, izdajo že nove, spet napol delujoče. Nauk: v IT nič ne deluje 100%, to vsi vemo in pričakujemo. Nekateri naredijo hec iz tega. Flickr ali pa Twitter npr. Just do it.
- Velikost start-upa ni v številčnosti tvoje ekipe. Zaradi več zaposlenih nisi bolj moški (ali ženska). Kar šteje, so številke na bančnem računu in srd Urada za varstvo konkurence.
- Dopolnitev 4. pravila: ne potrebuješ ljudi, ki razvijajo tvoj posel oz. tvoj poslovni model. Če si uspešen, bodo druga podjetja prišla sama do tebe. Ponavadi bodo posli s temi podjetji samo motnja v tvojem dnevu, ampak v končni fazi se niti ne rabiš truditi zanje.
- Nekaj mora biti narobe s tabo v tvoji glavi, da ustanoviš podjetje. Ampak je pa zabavno.
- Ustanavljanje podjetja ti bo pokazalo, kako se počutijo ljudje z manično depresijo. Oni lahko vsaj jemljejo zdravila.
- Če tvoj start-up ne uspeva, imaš dve možnosti: a) greš domov z repom med nogami, b) narediš nekaj glede tega. Kakšna bo tvoja izbira?
- Če nisi pozoren na konkurenco, se bo izkazalo, da so zares pametni in te bodo kmalu pokopali. Če si pozoren na konkurenco, se bo izkazalo, da so idioti in da si zapravljal čas z njimi. Kaj imaš raje? Velikokrat pa se konkurenca pokoplje sama. Recimo tako, da ne pošlje niti ponudbe naročniku. Če imaš kaj zvitosti in odzivnosti v sebi, ne bo ravno težko.
- V start-upih in podjetništvu ni demokracije. Hočeš demokracijo? Kandidiraj za predsednika razreda. Komanda mora bit. Nekdo mora udariti po mizi. Po drugi strani pa v podjetništvu je veliko tudi umazanih iger in nepoštenosti. Ni veliko čustev. Manj ko jamraš in več ko narediš in bolj ko si zvit, bolje je.
- Saj delaš web aplikacijo, kaj ne? Nismo več v 80. letih. Tvoja napol dokončana in okorna aplikacija je še vedno lahko veliko bolj uspešna kot popolna aplikacija, ki jo ima konkurenca. Izvršnost, izvršnost, izvršnost.
Tukaj je še dodatnih 10 kratkih pravil:
- Na vsake tri mesece boš doživel najmanj eno katastrofo. Pa kaj. Napake se dogajajo, smo samo ljudje, ki se učimo. Pomembno je, da napak ne ponavljamo. Osel, led, pa to.
- Učinkovito outsourcaj ali bodi učinkovito outsourcan. V prvem primeru prepusti del posla, če nimaš v tem konkurenčnih prednosti, drugim, ne zapravljaj časa in resursev za nekaj, kar ti ne prinaša vrednosti. Najlepši primer za to je računovodstvo. V drugem primeru pa je tvoj posel specializiran, iz takega partnerstva poskušaj potegniti čim več. Soliranje se velikokrat ne izplača.
- Je temelj tvojega uspeha stres in negotovost? Super.
- Najboljši način za pridobitv zunanjega finaciranja je, da si že uspešen. Neumno, ampak je res. Tako gre vse lažje. Ampak, saj denarja od zunaj ne potrebuješ, a ne?
- Veliko ljudi bo reklo, da je tvoja ideja zanič. Lahko da imajo prav. Edino, kar lahko narediš za to, da jim dokažeš nasprotno, je da s svojo idejo uspeš. Ko je Blaž prišel do mene z idejo, da bi zagnali projekt s spletno produkcijo sem še sam mislil, da tukaj ni posla, trg je zasičen in tukaj nimamo kaj iskati. Veseli me, da nisem imel prav.
- Start-up zahteva popolno pozornost in predanost, z njim moraš biti praktično obseden.
- Biti podjetnik zahteva zdravo mero ignorance. To ne pomeni neumnosti. Poanta tega pravila je v tem,da ti kot podjetniku nekaterih stvari ni treba vedeti, tveganj na primer. Bojda je najslabše, da vržeš nekoga z MBA v podjetništvo. Ko ne naredi ničesar, dokler ne naredi natančne analize za 5 let vnaprej. Greš in narediš.
- Tvoj aplikacija je zanič. Pa kaj. Tudi druge so. Prenova aplikacij in pretirano poliranje pa je smrt za start-up. Start-up ni kraj za astrofiziko.
- Saj imaš javen API, kaj ne?
- Strahovlada. Neustavljiva radost. Pošasten pohlep.