Skip to content

Razlike med osebnimi profili, skupinami in stranmi na Facebooku

Facebook je novembra 2007 lansiral strani skupaj z že propadlim Svetilnikom z namenom poslovnim uporabnikom ponuditi bogatejše možnosti komunikacije s svojimi privrženci. Okrog strani sedaj tudi gradijo precejšen del svojega poslovnega modela. Kdo bi lahko trdil, da pri Facebooku s komunikacijo tega, čemu so strani namenjene, pri veliko uporabnikih (predvsem tistih, ki niso najbolj internetno pismeni) niso bili ravno najbolj uspešni, saj je še vedno precej zmede, kaj čemu služi. Tu so seveda še osebni profili in skupine (strani za skupnosti se zaenkrat še ne bom dotikal, saj se Facebook še ni povsem izjasnil, kaj namerava narediti z njimi).

Veliko poslovnih uporabnikov (podjetja, organizacije, glasbene skupine, javne osebnosti,…) za komunikacijo na Facebooku ustvarja osebne profile, kar seveda ni v skladu s pravili uporabe, poleg tega pa v veliko uporabnikih, ki jih dodajo za prijatelje, vzbuja negativna občutja, saj je prijateljstvo predvsem osebne narave. V namen protesta sta med slovenskimi uporabniki Facebooka nastali vsaj dve skupini Sovražim blagovne znamke, ki se pretvarjajo, da so moji prijatelji in Brands are not my Facebook friends. V tej objavi se bom bolj kot na razglabljanje o osebnosti blagovnih znamk in njihove človečnosti osredotočil na konkretne razlike med osebnimi profili, skupinami in stranmi na Facebooku in njihov vpliv na komunikacijo.

facebook_prosnja_za_prijateljstvo

1. Facebook profil

Facebook profil je namenjen zgolj in samo resničnim osebam s pravo identiteto. Vsak osebni profil ima lahko največ 5.000 prijateljev.  Močno dvomim, da je na svetu veliko ljudi, ki osebno poznajo 5.000 ljudi. Skratka – enkrat, ko dosežeš to mejo, je konec. Lahko sicer odpreš nov profil, a s tem že spet kršiš pravila uporabe. Če blagovna znamka hoče komunicirati z osebnim profilom, so tudi v mali Sloveniji njene ambicije dokaj majhne, če želi/misli imeti samo 5.000 prijateljev. Največja nevarnost pa blagovni znamki, ki ustvari osebni profil, preti ravno s tem, da jo prijavijo ostali uporabniki Facebooka kot spam. Po prijavi dokaj hitro sledi izbris profila. Tako je bil lahko ves trud zastonj. Če nekdo v podjetju tako malo ceni svoj čas (oz. čas, za katerega je  v podjetju plačan), ki ga je imel z dodajanjem prijateljev na osebni profil svoje blagovne znamke, potem mogoče ne bi smel biti zaposlen tam. Osebni profili prav tako nimajo možnosti ogleda statistik ali ustvarjanja lastnih mini spletnih strani, kar bomo pogledali v nadaljevanju.

Razlog, zakaj uporabniki za svojo blagovno znamko ustvarijo osebni profil, leži po moje predvsem v nepoznavanju delovanja in logike Facebooka in v lenobi, saj je dodajanje naključnih uporabnikov lažje, kakor se truditi pridobivati nove privržence na stran s kvalitetnimi vsebinami in morebitnim oglaševanjem.

2. Facebook skupina

Skupine imajo vlogo klubov v offline svetu, iniciativ in mini skupnosti. Nastavitve skupine med drugim vsebujejo tudi nadzor nad tem, kdo se lahko skupini pridruži – lahko je zaprta/skrivna in je članstvo mogoče samo na podlagi povabila, lahko pa je odprta samo določenim uporabnikom (administrator mora potrditi članstvo). Administratorji skupin so javni, lahko pa določijo tudi nadzornike (in jim določijo neformalne funkcije). Objave skupin so osebne – ne objavlja jih skupina kot taka, ampak uporabniki z imenom in priimkom na Facebooku.

Skupina nima omejitve števila članov. Za komunikacijo z uporabniki lahko skupina uporablja zasebna sporočila, ki se prikažejo v predalu na Facebooku, vendar le do številke 5.000 članov skupine. Po tej doseženi številki ta možnost preprosto izgine. Osebno to možnost odsvetujem, saj sem se odjavil že iz veliko skupin, ki so bile preveč zagnane s pošiljanjem sporočil.

Kar se tiče vsebin, omogočajo standardne objave na zidu, razprave, fotografije, video vsebine, ustvarjanje dogodkov in seveda info del, potem pa se zabava počasi konča. Integracija z aplikacijami ni možna, prav tako ne ustvarjanje s FBML (ki je v bistvu tudi Facebook aplikacija). Skupine so sicer pogojno uporabne tudi za poslovno rabo, vendar ne omogočajo nikakršne analitike, prav tako pa imamo omejene možnosti oglaševanja (funkcija social je pri oglasih skupin izklopljena – več o tem v nadaljevanju).

3. Facebook stran

Facebook stran je javni profil, ki blagovnim znamkam omogoča povezovanje z njihovimi privrženci na vsebinsko bogatejši način. Dostop do strani je, kakor že ime javni profil pove, javen, administrator strani lahko omeji dostop le določenim starostnim skupinam in lokacijam (državam).

Administrator za razliko od skupine ni javen, vse vsebine, ki jih objavi na zidu in v aplikacijah, objavlja kot stran. Njegova identiteta je posredno razkrita le takrat, ko klikne na “Všeč mi je” gumb ali povezavo na strani, saj se ob tem izpiše administratorjevo ime (nekaj ti je torej lahko všeč le kot osebi in ne kot strani). Mimogrede, to je tudi eden od načinov, kako odkriti administratorja strani – v začetnih objavah je verjetno bil eden prvih od tistih, ki so kliknili “Všeč mi je”. Metoda ni zanesljiva, a v določenih primerih je že prinesla željen rezultat. Administrator, ki je ustvaril stran, ima doživljenjski mandat (dokler stran obstaja), saj ga ni mogoče izbrisati ali zamenjati (brez morebitnega posredovanja Facebooka=).

Administratorji privržencem lahko pošiljajo objave v posodobitvah. Osebno te funkcije nisem še uporabil, dvomim pa tudi, da je učinkovita, saj se ob prejemu uporabnikom ne izpiše obvestilo. Tako je možnost, da uporabnik vidi to objavo le, če gre v svoj predal in tam pregleda posodobitve.

Lastni zavihki (FBML)

FBML je na kratko Facebookova različica HTMLja. Administratorjem strani je na voljo kot aplikacija, ki jo namestijo na stran. Tam lahko urejajo ime zavihka, vsebino pa oblikujejo s HTML in dodatnimi FBML tagi. Uporabni so lahko kot pristajalni zavihki (landing tabs), ki uporabnike motivirajo k članstvu na strani. O tem sem pisal že v objavi Landing tab na Facebooku. Sicer pa je primerov uporabe malo morje. Z nekaj iznajdljivosti je lahko posamezni FBML zavihek že mala statična spletna stran. Nekaj idej lahko najdete na npr. na tej povezavi.

Aplikacije

Aplikacije še dodatno razširajo interaktivnost Facebooka. Preveč besed tu ne bom zgubljal, med aplikacijami lahko najdemo ankete, kvize, RSS bralnike, Flash igre, dinamične spletne strani znotraj samega zavihka itd.

Analitika

Strani imajo edine omogočeno analitiko. Strnjene podatke lahko administratorji najdejo na naslovu facebook.com/insights ali pa kliknejo na “View insights” v levem stolpcu strani na pogledu zidu strani. Analitika bi bila sicer lahko bogatejša, prav tako pa v osnovi strani ne omogočajo dodajanje Google Analytics kode. Iznajdljivi fantje iz podjetja Webdigi so naredili “obvoz” in na tej povezavi lahko najdete način, kako dodati Google Analytics na vašo Facebook stran.

Lepi URLji

Prednost strani je tudi določanje lepih URLjev. Namesto naslova http://www.facebook.com/pages/Orto.si/70186628445 določimo kratek (vanity) URL http://www.facebook.com/Orto.si, kar je primerno tudi za objavo med promoviranjem strani drugje po spletu ali v tisku – ljudje si ta URL še lahko zapomnijo. To možnosti majo sicer tudi osebni profili, nastaviš pa ga lahko  tukaj.

Optimizacija za spletne iskalnike

Za razliko od vsebin v skupinah so vsebine na straneh vidne iskalnikom, kar pomeni, da lahko blagovna znamka s pametnim in dolgoročnim ustvarjanjem kakovostnih vsebin prisotnost na Facebooku izkoristi za boljše uvrstitve na iskalnikih.

Oglaševanje

fb_adZ oglaševanjem na Facebooku lahko sicer promoviraš karkoli hočeš, vendar ima samo oglaševanje strani vključeno social funkcijo – to pomeni, da se ob oglasu izpiše tudi, katerim tvojim prijateljem je ta stran že všeč oz. so njeni člani.

Taki oglasi so veliko bolj učinkoviti, saj se po principu učinka snežene kepe tako strani pridruži več uporabnikov, kakor če podatka, katerim tvojim prijateljem je stran že všeč, ne bi bilo.

Oglase lahko ustvarjate na tej povezavi.

DOBER ZAPIS? NE ZAMUDI NASLEDNJEGA.
Pridruži se naročnikom, ki vsako sredo prejemajo zadnje objave z bloga in vsebine na temo grajenja posla na internetu in uporabniške izkušnje.
Tvoj e-mail naslov seveda ostane samo pri meni.