lenobaDanes sem ravno slišal življenjsko zgodbo neke osebe, ki je ravno izgubila službo, ampak je vztrajno zatrjevala, da ima nekaj super idej, ki bi bile hit, a da ji manjka denar. Pa ji potem rečem, da denar navkljub recesiji še vedno leži po tleh, samo pobrati ga je treba. Naletel sem na enega bolj začudenih pogledov, kar sem jih uspel opaziti.

Kakorkoli, princip je v bistvu zelo preprost. Za uresničitev poslovne ideje potrebuješ tri vrste kapitala – finančni (sredstva), socialni (ljudje) in intelektualni (znanje). Če imaš idejo, potem recimo, da lahko obkljukamo, da imaš intelektualni kapital, torej da veš, kaj početi z njo oz. kako jo spraviti v realnost.  Če ne, uči knjigo, sine!

kapital1

Tale grafika je eden od slideov iz predstavitve na faksu in prikazuje povezave med omenjenimi vrstami kapitala. V grobem lahko rečemo, da se vse začne z intelektualnim, nato sledi socialni in preko tega finančni. Če smo ravno ugotovili, da nam manjka predvsem finančni, pa lahko dandanes socialni kapital pridobimo precej preprosto. Socialni kapital vključuje vse povezave in interakcije z ljudmi v okolju. In da, če ti manjka finančni kapital, moraš najti tiste, ki ga imajo. Prepričal jih boš, če boš uspel zgraditi v njihovih očeh dovolj kredibilnosti, da bodo lahko brez pomisleka vložili vate. Ne v tvojo idejo, ampak vate. Kajti ti jo boš izpeljal (po možnosti skupaj s svojim teamom).

Poglejmo za začetek nekaj povsem operativnih aktivnosti za gradnjo socialnega kapitala, ki jih lahko naredi vsak:

  • Demonstriraj svoj intelektualni kapital preko strokovnih del (proof of concept): na faksu piši smiselne, uporabne seminarske naloge, delaj case studyje, piši članke, napiši poslovni načrt. To potem distribuiraj ljudem, ki jih potrebuješ oz. ki jih hočeš ciljati. Pošlji e-mail, pokliči jih. Do the action. Ne spammaj, ampak ciljaj točno določene ljudi. Nekaj v stilu: “Živjo, sem ta pa ta, znam to pa to in sem naredil to pa to. Poglej, pa da vidimo, če lahko kaj naredimo skupaj”. Če boš naredil nekaj kvalitetnega, to ne bo naletelo na gluha ušesa. No, morda včasih. Ampak bottom line je – potrebno je biti vztrajen.
  • Piši blog! To se sicer močno navezuje na prvo točko, a si vseeno zasluži svoj bullet. Blog je namreč en tak lasten mini medij. Spet, če imaš relevantne vsebine, ga bodo ljudje brali. Enkrat, ko začneš graditi zaupanje in kredibilnost, gre tvoj socialni kapital eksponentno v višave, saj se lahko uveljaviš kot avtoriteta na svojem področju. Vzemimo tu na primer Setha Godina. Enkrat ko zgradiš osebno blagovno znamko in dokažeš svojo strokovnost, lahko veliko lažje pristopiš do kogarkoli, ki ti lahko pomaga. Zna se celo zgoditi, da bodo drugi pristopili do tebe. Priporočljiva je promocija bloga predvsem preko družbenih omrežij, kot so Facebook, LinkedIn in Twitter. Tu lahko dosežeš najbolj relevantne ljudi – člane tvoje mreže – ki so hkrati lahko tudi tvoji glasniki – če seveda objavljaš relevantne in kvalitetne vsebine.
  • Mediji. Pojdi do njih (ali pa bodo sami prišli do tebe). Spoprijatelji se z novinarji, zgradi z njimi oseben, prijateljski odnos. Sploh pa dobrih zgodb krvavo manjka. V tem primeru lahko npr. napišeš strokoven članek, ki predvsem rešuje problem publike določenega medija. V tem primeru bodo hoteli objaviti nekaj o tebi. Npr. v avtocenter.si smo uspeli dobiti veliko zastonj PRja s storitvijo preveri.avtocenter.si predvsem zaradi problema, ki smo ga reševali – preprosto preverjanje avtomobilov na enem mestu. Nenazadnje me je preko članka o meni v Financah kontaktiral bodoči investitor v avtocenter.si
  • LinkedIn je predvsem poslovna družbena mreža. Torej ravno to, kar potrebuješ. Prednost vseh družbenih mrež je, da je vsaj večina članov precej nakuliranih. Omogoča tudi povezovanje ljudi preko posrednikov, torej da te nekdo priporoči. Tako po načelu I know people who know people that know people prideš do kogarkoli na Zemeljski površini. Če se le da, dodaj med svoje povezave ljudi, s katerimi imaš vsaj enega skupnega prijatelja. Vedno, ampak res vedno, pa dodaj prijazno predstavitveno sporočilo, kjer na kratko poveš, kdo si in kaj bi rad od te osebe, s katero se povezuješ. Omogoča tudi zelo kvalitetno osebno predstavitev z uvozom bloga, življenjepisa, predstavitev (ppt),…
  • Facebook: velja podobno, kot za LinkedIn, le da je Facebook predvsem bolj neformalen. Tudi tu je sicer možnost predlaganja prijateljev. A tudi sicer ni nikakršno kriminalno dejanje, če dodaš nekoga, s katerim se prej nikoli nista videla. To lahko vzameš kot če bi bil s to osebo nekje v živo in bi stopil do nje in rekel živjo, sem ta pa ta. Le da tu to narediš s tem, da nekoga dodaš za prijatelja. Oz. v končni fazi niti ni treba človeka dodati za prijatelja, lahko napišeš samo sporočilo in v njem npr. omeniš, da bi bilo fino, če se povezala, ker obstaja možnost sinergij. Idealno v tem primeru je tudi, da je zasnovan za deljenje informacij. Objavljaj kvalitetne vsebine, ki rešujejo probleme – video, članki, grafike,…
  • Twitter je prav tako super orodje za gradnjo socialnega kapitala. Tu lahko tako kot v prejšnjih primerih demonstriraš svoj intelektualni kapital s tem, da objavljaš kratke (strokovne) misli, deliš povezave in grafike. Lahko spremljaš večje število ljudi in s tem ugotoviš, kdo ima vpliv v prostoru, v katerem se giblješ. Spusti se v komunikacijo s temi ljudmi, povej svojo zgodbo. Razširila se bo.
  • Postavi svoj intelektualni kapital v drug kontekst: pisal sem že o Marini, ki je lastnica blagovne znamke Hotforwords. Marina je ruska (sicer precej sexy) filologinja in učiteljica angleščine. Svoje znanje pa je postavila v povsem drug kontekst in lansirala portal in video kanal, kjer razlaga izvor angleških besed. Tako je dobila ogromno socialnega kapitala in s tem posledično tudi finančnega.
  • Dogodki: najbolj tradicionalna oblika gradnje socialnega kapitala. Princip je preprost. Stopiš do človeka in rečeš živjo, z mobilnim telefonom ga dodaš v svojo mrežo na LinkedInu ali Facebooku ali pa si v končni fazi izmenjata vizitki. In ne pozabi na follow up. That’s it.
  • Poslovni angeli: pridobivanje finančnega (skupaj s socialnim) kapitala ni bilo v Sloveniji še nikoli tako dobro organizirano. Če imaš zares dobro idejo, še bolje pa prototip ali produkt/storitev na trgu, kontaktiraj poslovne angele oz. Blaža Kosa, ki vodi ta klub. Odličen svetovalec, pozna prave ljudi.

Za začetek naj bo to dovolj. Več o posameznih aktivnostih v prihodnjih objavah. Networking ima še vedno malce negativen prizvok in zna se zgoditi veliko bralcem zgoraj napisano mogoče ne bo ravno povšeči, a v končni fazi – it works. Idealno je seveda, če to dojemaš kot naraven proces. V nasprotnem primeru pa lahko vedno pridejo prav taki seznami. A to je šele začetek. Pri vsebini si sam.